Projekt Tvořivá škola – „čtení a psaní s porozuměním“
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Více informací o projektu naleznete na www.tvorivaskola.cz.
Principy činnostního učení
Vycházíme z toho, že si zapamatujeme :
- 10 % toho, co slyšíme
- 15 % toho, co vidíme
- 20 % toho, co současně slyšíme i vidíme
- 40 % toho, o čem diskutujeme
- 80 % toho, co přímo zažijeme nebo děláme
- 90 % toho, co se pokoušíme naučit jiné
Proto se důsledně snažíme ve výuce:
- vyučovat prostřednictvím vlastní činnosti žáků, využívat smyslové poznání a zkušenosti žáků
- využívat objevování, vlastní tvořivosti a vynalézavosti žáků
- vycházet ze životních situací, podporovat u žáků poznávání a aplikaci poznatků v praxi
- dát žákům přiměřený čas k učení a vést je k dokonalému zvládnutí učiva (trvalému osvojení vědomostí)
- vytvářet projekty pro jednotlivé ročníky s využitím mezipředmětových vztahů
- učit žáky pracovat s informacemi, nahlížet souvislosti, propojovat poznatky různého druhu, rozumět grafům, diagramům, tabulkám, …
- volit učivo ve shodě s individuálními možnostmi a zájmy žáků, klást důraz na smysluplné učení (dialog, kooperace)
- vést žáky k vlastní organizaci učení
- využívat sebekontrolu a sebehodnocení žáků
- organizovat práci žáků ve skupinách
- poznávat (diagnostikovat) žáky, jejich potřeby a schopnosti a na tomto základě volit nejvhodnější přístupy
- organizovat vnitřní diferenciaci ve třídě
- využívat vhodných metodických materiálů (učebnic, metodik, pracovních sešitů a diaktických pomůcek)
Při výchově :
- rozvíjet klima dobrého vztahu mezi žáky, mezi žákem a učitelem
- respektovat schopnosti žáků, zadávat účelné individuální úkoly, a tím pěstovat jejich smysl pro povinnost
- utvářet u žáků schopnost naslouchat a brát v úvahu názory jiných lidí
- učit žáky spolupracovat a respektovat práci a úspěchy druhých, projevovat pozitivní city v chování a jednání
- vytvářet prostředí, ve kterém se žáci cítí dobře a chtějí se učit, které dává prostor pro žákovu sebedůvěru a seberealizaci
- rozvíjet schopnost žáků spolupracovat a pracovat v týmu
- hodnotit znalosti žáků, nikoliv jejich slabiny (největším trestem pro děti je nebýt oceněn a pochválen, pochvala a odměna jsou naopak největší motivací )
Používáme sady učebních pomůcek, které jsou v rukách každého žáka, využíváme jejich všestranné použití a zadáváme pokyny vedoucí k stálé pozornosti a tvořivosti, žák je tak při hodinách intenzivně zaměstnán.
Učíme žáky:
- pracovat s informacemi – obecně se orientovat, vyhledávat souvislosti, propojovat poznatky různého druhu
- poznat a osvojit si strategii učení
- pozitivnímu vztahu k učení a následně k celoživotnímu vzdělávání
- zvládat zásady všestranné komunikace
- spolupracovat a respektovat práci a úspěchy druhých, projevovat pozitivní city v chování, jednání a prožívání životních situací
- vnímat citové vztahy k lidem, k prostředí kde žijí, k živé i neživé přírodě
- naslouchat a brát v úvahu názory jiných lidí
- vážit si svého duševního a fyzického zdraví, chránit je a rozvíjet
- schopnosti žít společně s ostatními lidmi, toleranci, ohleduplnosti k lidem, jejich kulturám a duchovním hodnotám
- poznávat své reálné možnosti a uplatňovat je při rozhodování o vlastní životní a profesní orientaci
Naše Tvořivá škola navazuje na tradice české činné školy:
- má činnostní ráz
- je pozitivní vůči žákovi
- podněcuje žáka k tvořivé práci
- snaží se navrátit do škol „selský rozum“
- využívá zkušeností žáka
- mnoha způsoby využívá motivaci
- dbá na vysvětlení, proč se čemu žáci učí
- zařazuje do výuky zpětnou vazbu
- dává prostor komunikaci
- snaží se o dobré zvládnutí základního učiva