Náměty pro domácí vzdělávání školkových dětí


Srdečně zdravím všechny děti i rodiče z naší školky. 🙂

Doufám, že ani po delší době izolace doma  nepropadáte chmurným náladám, naopak, že si čím dál více užíváte společného času s rodinou.

Jistě se také v plné míře věnujete všestrannému rozvoji Vašich děti, ať už  předškoláků, či těch mladších. V některých školkách zavedli pravidelné posílání „úkolů“  ve formě pracovních listů i dětem ze školek. Po společném uvažování o této možnosti jsme s kolegyněmi došly k závěru, že Vám jistě dost práce dá pečovat o rodinu, vařit, učit se se školními dětmi, a tak už Vás nechceme zatěžovat ještě našimi „úkoly“.  Níže Vám posílám opět nějaké odkazy, na kterých můžete případně, pokud o to stojíte, stáhnout plno různých aktivit  a pracovních listů pro děti. Předškoláci také od nás dostali do schránek  „Kuliferdy“, ve kterých mohou, když budou chtít, pracovat.

Nicméně, já stejně považuji  za nejlepší způsob rozvoje  předškolních dětí pro tuto dobu zážitky, které mohou zažívat jedině s Vámi v rodině. Každá Vaše společná činnost může rozvíjet děti úplně všestranně, stačí o tom jen trochu přemýšlet.

Můžete  doma děti zapojit skoro do všech činností, které celý den děláte.

Představte si jen takové vaření oběda: Děti Vám mohou pomáhat třeba škrabat a krájet brambory (nebojte se o ně, zvládnou to). Při tom rozvíjíte jejich motoriku. Zároveň můžete počítat kousky, na kolik bramboru rozkrojí, porovnávat velikosti, počet, tvar brambory – a už rozvíjíte předmatematickou gramotnost dítěte. Můžete si říkat, na jaké písmeno slovo brambora začíná a končí, kolik má slovo slabik, co se s tím slovem rýmuje, můžete si při krájení brambor hrát slovní kopanou či podobné slovní hříčky a rozvíjíte jazykové schopnosti dítěte a ještě se pobavíte.  Pokud budete vymýšlet, jako co ta brambora vypadala, čemu je podobná,  nebo třeba kudy putovala, než doputovala do vašeho hrnce, rozvíjíte vyjadřovací schopnosti a fantazii dítěte. Při plánování vaření si můžete povídat o časové posloupnosti, co budete dělat teď a co potom. Můžete si také povídat  o tom, jak se brambory pěstují, co se z nich dá všechno dělat.  Ze zbylého kusu brambory můžete vyrobit bramborová tiskátka a  než se Vám brambory uvaří, děti třeba natiskají obrázky.

Třeba nějak takhle při vaření oběda nebo jakékoliv jiné činosti můžete nenásilně a zábavně vzdělávát své dítě. Hlavní přidanou hodnotou takovéhoto „domácího vzdělávání“ je navíc to, že jste spolu, něco spolu tvoříte, jste pro dítě  tím nejlepším příkladem.

Moc Vám přeju, ať se Vám doma daří užívat si veškerý společný čas tak, aby to bavilo Vaše děti a také Vás.

 

Vaše  p. uč. Lenka, co Vám všem ze všech sil drží palce, abyste to doma s dětmi zvládali v pohodě a  k radosti Vás všech. 🙂

 

Pokud přece jen chcete s dětmi navíc plnit nějaké „úkoly“, zde je několik inspirací pro  domácí vzdělávání – pracovní listy pro všestranný rozvoj předškoláků:

(Pro stažení vybraného pracovního listu klikněte  v otevřeném odkazu vždy na název listu, ne přímo na pracovní list)

http://www.predskolaci.cz/category/pracovni-listy-cinnosti/grafomotoricke

http://www.predskolaci.cz/category/pracovni-listy-cinnosti/jazykove

http://www.predskolaci.cz/category/pracovni-listy-cinnosti/poznavaci-rozumove

http://www.predskolaci.cz/category/pracovni-listy-cinnosti/predmatematicke

http://www.predskolaci.cz/category/pracovni-listy-cinnosti/smyslove-citove

http://www.sikovny-cvrcek.cz/pracovni-listy-predskolaci

 

– zde písničky, básničky, říkadla:

http://www.sikovny-cvrcek.cz/pisnicky-rikanky

http://www.predskolaci.cz/category/basnicky-rikanky/basnicky-s-pohybem

http://www.predskolaci.cz/category/basnicky-rikanky/jarni-basnicky